Monday 24 December 2012

K.A.M.I II

panas... panas.. panas..
aku dalam neraka?
ohh bukan
aku ada di bawah bas rupanya
patutlah

aku celik mata, aku pelik
aku dimana? dengan helmet masih dikepala
toleh ke kanan sedikit terlihat tin sprite dah kemik
ahh sudah, hati mula cuak tercari cari 
mana sang puteri?
merangkak aku keluar dari bawah bas. 
shit betul macam mana aku boleh terpesuk masuk situ?
sekali lagi toleh ke kanan
dan. . . pandangan kosong campur cuak terus ke kaki adik
lyshaaaaa!!!!!!!!!!!!!

aku terus mendapatkan adik
aku tak boleh angkat, tak boleh alih
tak mampu buat ape pun!
rasa macam seorang kakak tak guna
dia jerit "akak tak nak mati"
"akak tak nak mati" "sakit induk"
"apa kau buat ni induk..!!"
"sakit....!!"

ok. kepala dia terhantuk kat tayar bas. 
helmet entah ke mana. lemak kaki dia agak bersepah sikit
ya Allah, adik aku kecik je. kenapa jadi macam ni
seat motor terbukak dan betis adik aku tertusuk handle belakang
tulang peha patah dan aku betul-betul tak mampu buat apa-apa

kat tengah-tengah antara stadhuys, polis pelancong, dan kubu baru. aku dan adik terdampar kat situ. 
tengah-tengah orang ramai. nasib baik bas tu baru berhenti.
kalau jalan? arwah?

aku lemah, pucat, menggigil
tapi aku masih sedar. sebab semangat adik aku
dia tak nangis, walaupun dia sakit
orang awam, pelancong semua menangis termasuk aku
mereka semua berdoa cara masing masing.
aku? sambil kena marah dengan adik.
sambil tu aku selawat dekat telinga dia
aku suruh dia ikut
ok dia ikut, tapi kadang kadang dia jerit sakit
suruh angkat kaki dia. aku tahu dia penat. 
sebab dia pendek, tak larat nak tahan

setengah jam kemudian. 
ambulans sampai. tapi tak mampu buat ape

sebab kaki adik tersangkut dekat handle.
tiba-tiba ayah muncul

ok aku takut, takut kena tibai
riaksi ayah yang ada sakit jantung tu cukup buat aku teresak-esak
"ya Allah, kenapa jadi macam ni dik!"
kemudian bomba sampai. dia keluarkan pemotong besi!
terus adik jerit "jangan potong kaki akak!!"
aku pun sambung menangis sampai kena angkut masuk ambulans
hanya suara adik je aku dengar.
"ayah" "ayah" "ayah" "ayah" "ayah"
"akak taknak mati yah"

sejam jugak kami di situ dan akhirnya kami dibawa ke hospital
dalam ambulans yang laju tu jugak. aku tak tahan dengar 
adik menangis. aku sedih. kenapa semua ni terjadi
kenapa? kenapa???????

#arachester

p/s: kau jangan bawak motor tak tentu hala lagi 

2 comments: